Tak traktowane są m.in. pierścienie centrujące. Wypływa to w głównej mierze z niewiedzy. Wiele osób je posiada, nie wiedząc nawet do czego one służą. Tymczasem, jest to bardzo istotna część, która decyduje o właściwym mocowaniu felg, a dokładnie - o prawidłowym wycentrowaniu felgi w stosunku do piasty auta. Pierścienie centrujące są niezbędne głównie dlatego, że felgi aluminiowe różnią się parametrami, a konkretnie otworem centrującym. Ten niepozorny kawałek tworzywa sprawia, że różnice między otworem centralnym, a średnicą piasty zostają zredukowane.
Pierścienie centrujące są niezbędne do tego, by felga aluminiowa została poprawnie wycentrowana na piaście w aucie. Pierścień najczęściej wykonany jest z tworzywa i to wcale nie najlepszej jakości. Nie musi być wykonany z aluminium, czegoś wytrzymałego, ponieważ nie jest on wystawiony na działanie żadnych sił fizycznych. Ponadto w przypadku pierścieni aluminiowych często pojawia się problem z ich ściągnięciem. Jak wiadomo felgi aluminiowe nagrzewają się podczas jazdy i pierścienie pod wpływem ciepła rozszerzają się i kurczą.
Pierścień zakładany jest w otworze bazowym felgi w chwili jej umieszczania na piaście, tym samym pozwala na jej właściwe umiejscowienie. Po przykręceniu felgi śrubami/nakrętkami, nie działa na niego żadna siła. Potwierdzają to specjaliści z ladnefelgi.pl w artykule „Felgi aluminiowe bez tajemnic”. Zdaniem wielu pseudo specjalistów jest inaczej, ale wyobraźmy sobie kawałek plastiku o grubości kilku milimetrów, na który działa kilkaset kilogramów.
Teoretycznie można byłoby wycentrować felgi za pomocą samych śrub. Gniazda montażowe w alufelgach są przystosowane pod śruby stożkowe lub sferyczne, co właśnie umożliwia wycentrowanie felgi bez pierścienia centrującego. Wystarczy ręcznie wykonać kilka obrotów i dokręcić każdą ze śrub. W praktyce nikt na to nie ma czasu, używa się kluczy pneumatycznych, aby było szybciej, uszkadzając nieraz piękną chromowaną powłokę śrub czy też nakrętek. Dopilnujmy, aby nasze felgi były dokręcone z odpowiednią siłą kluczem dynamometrycznym.
Nie oznacza to jednak, że pierścień robi się zbędny w chwili, gdy felga jest już zamocowana. Będzie nam potrzebny przy każdym ponownym zakładaniu felgi, nawet jak go uszkodzimy bez problemu będzie można go dokupić - są bardzo tanie.
fot. ladnefelgi.pl