Jazda zimą przeraża młodych kierowców

Opublikowano: 2012-12-04
Młodzi kierowcy boją się jeździć zimą.
61% początkujących europejskich kierowców nie wie jak prowadzić auto na śniegu; połowa nie wie czym charakteryzują się opony zimowe.

Nadchodzi zima, a z najnowszego badania Goodyeara wynika, że ponad 1/3 kierowców w Europie nie potrafi prowadzić samochodu w zimowych warunkach oraz nie wie jak ważne jest dostosowanie ogumienia do warunków pogodowych. Prowadzenie auta zimą wymaga opanowania i koordynacji, a wyrobienie odpowiednich umiejętności nie jest możliwe bez praktyki i doświadczenia. Niestety, wielu początkujących kierowców nie jest tego świadomych.

Celem badania, które analizowało zachowania 6400 młodych kierowców poniżej 25. roku życia na 16 rynkach (w 15 krajach europejskich i w Republice Południowej Afryki), było poznanie sposobu myślenia młodych kierowców i zdobycie informacji na temat ich zachowań na drodze.

Jazda po śniegu studzi zapał młodych kierowców
Badanie pokazało, że 33% młodych kierowców nie czuje się pewnie, jadąc po zaśnieżonej drodze, przy czym kobiety są znacznie mniej pewnie niż mężczyźni (40% wobec 25%). Ankietowani mieszkający w krajach, w których zimy są zawsze śnieżne (takich jak Szwecja i Szwajcaria), byli najlepiej przeszkoleni, a tym samym najmniej obawiali się zimy. Ponad 60% młodych kierowców z Belgii, Francji, Włoch i Wielkiej Brytanii, gdzie śnieg zaczął pojawiać się regularnie, nie przeszło jakiegokolwiek szkolenia z zakresu jazdy po śniegu. Śnieżnych zim najbardziej obawiają się Hiszpanie – 50% ankietowanych zadeklarowało niepokój związany z trudnymi warunkami na drodze. Na kolejnych miejscach znaleźli się Francuzi (47%) i Belgowie (39%). Zima nie jest natomiast straszna Szwedom (6%), Austriakom (9%) i Niemcom (9%).

„Jazda po śniegu może być problemem nawet dla najbardziej doświadczonych kierowców. Umiejętności w tym zakresie są jednym z elementów budowania pewności siebie za kierownicą wśród początkujących kierujących pojazdami. Oprócz umiejętności, ważne jest wyposażenie samochodu w opony dostosowane do warunków na drodze” – powiedział Jens Völmicke, dyrektor Goodyear ds. komunikacji korporacyjnej Goodyeara w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Obawy przed mokrą nawierzchnią
Równie niepokojąca jest niepewność młodych kierowców w zakresie jazdy na mokrej nawierzchni. Mimo że w sezonie zimowym deszcz pada codziennie w większości państw Europy, wielu młodych kierowców nie wie jak powinno się wówczas zachować za kierownicą. 67% młodych kierowców z Turcji, 63% z Rosji i 55% z Hiszpanii nie przeszło szkolenia z jazdy w deszczu. Opady wywołują niepokój u jednej czwartej młodych kierowców w Belgii i Polsce. Jazda w deszczu nie jest również komfortowa dla Francuzów, Czechów, Turków i Holendrów (odpowiednio 20%, 19%, 18% i 18%). Najlepiej przygotowani do jazdy w tych warunkach czują się kierowcy w Niemczech, Austrii i Szwecji (tylko 5%, 6% i 6%) oraz Duńczycy (8% niepewnych siebie kierowców).

Młodzi potrzebują szkolenia z jazdy zimą
Wydaje się, że młodzi kierowcy nie znają podstawowych zasad jazdy zimą.

Aż 49% z nich nie wie, że w niskich temperaturach lepiej mieć zimowe opony, które zwiększają przyczepność na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni, a dwóch na pięciu raczej nie poszukuje informacji na ten temat oraz nie zmieniłoby opon na zimowe. Wiedza o ogumieniu jest nieco mniejsza wśród młodych kobiet niż wśród  młodych mężczyzn. Być może dlatego, że kobiety mniej się interesują technicznymi aspektami samochodu (26% kobiet nie wie o istnieniu opon zimowych, natomiast odsetek nieuświadomionych mężczyzn to 14%). Na szczęście młodzi kierowcy, którzy przejeżdżają więcej niż 10 tys. km rocznie, częściej wiedzą o potrzebie dostosowania pojazdu do warunków zimowych, w porównaniu z kierowcami, którzy wykonują niewielkie przebiegi.

W odpowiedzi na wyniki badania, Goodyear będzie współpracował z Europejskim Stowarzyszeniem Szkół Jazdy, aby pomóc w szkoleniu kierowców z zakresu bezpiecznej jazdy w trudnych warunkach pogodowych oraz informacji o tym jak przygotować samochody do chłodniejszych miesięcy.

„Jazda zimą wymaga specjalnej techniki oraz zwrócenia uwagi na opony i stan ich bieżnika. Wyniki badania wyraźnie pokazują, że młodzi ludzie potrzebują informacji na temat jazdy zimą i są chętni do nauki” – powiedział Gerhard von Bressensdorf, prezes Europejskiego Stowarzyszenia Szkół Jazdy (EFA).

Wyniki badania świadczą o tym, że młodzi kierowcy są chętni do nauki: 60% zasięga informacji o tym, które opony są najlepsze na zimę, a 51% szuka tych informacji w Internecie. Młodzi mężczyźni są nieco bardziej zaangażowani i częściej wymieniają opony, zanim te zużyją się do minimalnej głębokości bieżnika (75% mężczyzn wobec 70% kobiet). Ponadto, aż 84% młodych kierowców w kwestii właściwości opon, zwraca przede wszystkim uwagę na długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni.

Metodologia badania
Badanie przeprowadziła agencja IPSOS na zlecenie Goodyeara (Region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki). Cel badania to analiza poziomu wiedzy młodych i początkujących kierowców na temat bezpieczeństwa drogowego, a także ich przekonań oraz praktyk za kierownicą.

Łącznie przeprowadzono ankietę wśród 6400 respondentów, po 400 w każdym z następujących krajów: Austria, Belgia, Republika Czeska, Dania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Rosja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Afryka Południowa, Turcja i Wielka Brytania. Ankieta zawierała 20 pytań w pięciu obszarach tematycznych: szkolenie kierowców, zachowanie na drodze, styl życia, zachowania społeczne, czynniki okresowe i przygotowanie do zimy.

Wywiady prowadzono między 23 lipca a 17 sierpnia br. za pośrednictwem internetu. Respondenci: posiadający prawo jazdy, mający ukończone 18 lat i aktywnie prowadzący samochód. Badania były prowadzone w językach lokalnych.

Europejskie Stowarzyszenie Szkół Jazdy (EFA)
EFA reprezentuje interesy 25 stowarzyszeń szkół jazdy z 24 krajów Europy w kontaktach z europejskimi władzami, instytucjami i organizacjami związanymi ze szkoleniem kierowców i instruktorów jazdy, edukacją początkujących kierowców, ekologiczną jazdą i bezpieczeństwem drogowym. Organizacja promuje inicjatywy, które prowadzą do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Główne cele działania EFA to: harmonizacja edukacji i egzaminowania instruktorów jazdy, przygotowanie i harmonizacja programów oraz koncepcji edukacyjnych w szkoleniu kierowców wszystkich kategorii, przygotowanie i harmonizacja programów zaawansowanych szkoleń dla kierowców wszystkich kategorii, harmonizacja standardów organizacji egzaminujących i egzaminatorów. EFA jest stowarzyszeniem branżowym, neutralnym pod względem politycznym i światopoglądowym.

Fot. Goodyear Dunlop Tires Polska
IP



Dodaj swój komentarz:

Imię:

Komentarz:

 


Komentarze:




 

Polecane
Facebook
 
COUNT:29