Nie wpadnij w poślizg! Kontrola i regulacja geometrii kół

Opublikowano: 2016-01-27
Kontrola i regulacja geometrii kół pomoże uniknąć poślizgu.
Zima to szczególny czas, gdy przyczepność opon jest słabsza. Warunki atmosferyczne niekiedy fundują kierowcom spore trudności w spokojnym poruszaniu się po drogach miast i wsi.

Ryzyko zmniejszenia stabilności pojazdu należy zminimalizować.

Manewrowanie kierownicą przy niskich temperaturach, zaśnieżonych, wilgotnych szosach lub miejskich ulicach samo w sobie jest dla kierowców dużym wyzwaniem. Lód na trasie często zmienia zamierzony kierunek naszym czterem kółkom. Nie wiadomo, czy to my, czy one same się prowadzą. Musimy sterować samochodem bardzo uważnie i wolniej niż byśmy chcieli, zważając również na tych, którzy po sąsiedzku, nie zawsze dobrze radzą sobie w takich warunkach. Podobnie jak drogowców, co powszechnie wiadomo, i kierowców śnieg praktycznie zawsze zaskakuje.

Jedną z najważniejszych kwestii, o jakie powinniśmy zadbać zimą, jest geometria kół. Skutki nieprawidłowości w tym zakresie to nierównomierne zużywanie się opon, trudności w prowadzeniu auta (ściąganie samochodu w jedną lub drugą stronę na drodze), niepoprawne ustawienie kierownicy. Jeśli nie chcemy doprowadzić do groźnej sytuacji czy wręcz kolizji z udziałem innym kierowców, zadbajmy o przegląd – dla spóźnionych z wymianą opon na zimowe – można go zrobić przy tej samej okazji. Mechanik samochodowy skontroluje poszczególne parametry.

Trochę szczegółów dla lubiących tajniki
Złoty środek w samochodzie osobowym to takie ustawienie kół, które bez problemu pozwala poruszać się po prostej (jeden kierunek, najmniejsze opory toczenia – przyjmijmy oznaczenie „II”) i po łuku (zakręty wymuszają na kołach poruszanie się po różnych promieniach - innych dla wewnętrznych, innych dla zewnętrznych, przyjmijmy oznaczenie „()”).

Jazda II - Płaszczyzny obrotu kół muszą być równoległe do osi pojazdu.

Jazda () – Opona musi stykać się z podłożem. Siły znoszenia nie mogą powodować podczas nawet lekkiego skręcania kierownicą tylko częściowej styczności z nawierzchnią.

Podstawowym wyznacznikiem geometrii jest zbieżność, tzn. stosunek ustawienia kół przednich do tylnych, kąt zbieżności waha się od +3 (koła są zbieżne) do –3 stopni (koła są rozbieżne). Ważna informacja: Przy napędzie na przednie koła może być dodatnia, zerowa lub ujemna, przy tylnym – tylko dodatnia. Duża stabilność w poruszaniu się drogą prostą wymaga, by przednie koła były zbieżne – samochód posłusznie wtedy prowadzi nas do przodu, bez niespodziewanych, nawet niewielkich zjazdów na boki, jednak zakręty będziemy pokonywać leniwie. Rozbieżność zaś zdecydowanie ułatwia częste zmiany toru.

Inna sprawa to kąt pochylenia kół. Każdy producent ustala wytyczne dla danej marki auta. Jeśli parametry nie są zachowane, części, które na to wpływają, powinny zostać wymienione.

Spoglądając na samochód z przodu wyobraźmy sobie, iż przedłużenie kształtu kół tworzy ramiona wysokiego trójkąta równoramiennego. Tak powinno być. Wahania kąta pomiędzy kołami mogą osiągać od + 10 do – 10 stopni, przy czym pochylenie ich górnej krawędzi do środka samochodu daje kąt ujemny (tzw. negatyw), a kształt litery V – dodatni (tzw. pozytyw).

Pewnie nie zastanawiamy się, jak to działa, że skręcając lekko kierownicą, samochód wie, co robić. Podczas jazdy na wprost pochylone koła nie przylegają do podłoża w pełni, przy zakręcie jest już inaczej, wtedy zewnętrzne opony stykają się całą ich szerokością. To wpływa na lepszą przyczepność, stąd często stosuje się takie właśnie ustawienie.

Omawiając geometrię kół trzeba wspomnieć o kącie wyprzedzenia zwrotnicy, odpowiada on za stabilność pojazdu przy prowadzeniu go po prostej, związany jest z kątem pochylenia kół. Przy normalnej jeździe nie zmienia się, wyjątkiem jest kolizja bądź gwałtowne najechanie np. na wysoki krawężnik. Kąt zerowy występuje w przypadku, gdy pokonujemy nierówności, a koło pracuje tylko w płaszczyźnie pionowej. Kiedy przesuwa się ono w jedną ze stron auta, odpowiednio: do przodu auta - jest ujemny (odgrywa rolę przy zwiększaniu skuteczności hamowania), do tyłu – dodatni (przy mniejszej sile bardzo łatwo się skręca – uwaga na wybojach!, dzięki niemu łożyska mają dłuższą żywotność).

Ciekawostka: W nowych modelach aut parametr ten, niestety, można jedynie zmierzyć, a nie ustawić.

Na koniec – podsumowanie - kiedy badanie geometrii kół jest konieczne?

  • przy zakupie auta używanego – dzięki badaniu poznamy stan techniczny samochodu, być może sprzedawca chce zataić przed nami fakt poważnego wypadku
  • przy wymianie opon – zaoszczędzisz na niepotrzebnym ich zużyciu przy złych ustawieniach
  • przy nierównomiernym zdzieraniu się boku opony – zarówno przedniej jak i tylnej
  • przy problemach z prowadzeniem samochodu – z uwagi na komfort jazdy i bezpieczeństwo
  • przy nieprawidłowym ustawieniu kierownicy – zakładamy, że nie chcesz wpaść w poślizg
  • co najmniej raz w roku przed sezonem letnim, gdy wyboje powstałe w okresie zimowym zostaną zrównane
  • po kolizji drogowej
  • po wymianie elementów zawieszenia


Warto dodać, że prawidłowa geometria kół przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa, a wszyscy lubimy płacić mniej.

Fot. moto-uslugi.com
Autor zewnętrzny





 

Polecane
Facebook
 
COUNT:27