Do konieczności regularnych wymian oleju silnikowego żadnego kierowcy przekonywać nie trzeba. O tym, jak bardzo wpływają one na żywotność silnika wiedzą wszyscy właściciele aut, a sama usługa należy do najczęściej wybieranych przez klientów serwisów samochodowych. Pomimo tego wciąż niewielu z nich ma świadomość tego, że tak samo powinni troszczyć się o skrzynię biegów.
Przez zużyty olej dużo trudniej jest zmienić przełożenie, a sama skrzynia szybciej ulega awariom. Zagraża jej rdza, łatwo się przegrzewa i pracuje znacznie głośniej niż ta, której właściciel nie unika wymian oleju. Na domiar złego te niepokojące objawy często pojawiają się dopiero, gdy silnik jest już uszkodzony. Nowy olej niewiele już wtedy pomoże, niezbędna za to będzie kosztowna naprawa lub nawet wymiana całej skrzyni.
Dlaczego niektórzy tak beztrosko traktują skrzynie biegów w swoich autach? Najczęstszym powodem jest zwykła niewiedza, której współwinni są producenci samochodów. Uparcie twierdzą, że wymiana oleju nie jest konieczna, a ślepo wierzący im kierowcy uznają ją za zbędny wydatek, narażając się na koszty znacznie większe. Kiedy więc zdecydować się na taki krok?
Wymiana oleju – kiedy to zrobić?
W skrzyniach biegów olej stosuje się nie tylko po to, by zmniejszyć tarcie. Jego zadaniem jest też chłodzenie całego mechanizmu i łagodzenie wstrząsów, a pośrednio także usuwanie opiłków i innych zanieczyszczeń. Jak widać, olej jest eksploatowany naprawdę intensywnie, a minimalizowanie skrzyń w połączeniu z coraz lepszymi osiągami dzisiejszych aut sprawiają, że może zużyć się bardzo szybko.
Skąd zatem wiedzieć, kiedy wymienić olej w skrzyni biegów? Najlepiej spojrzeć po prostu na licznik i odczytać przebieg auta. Częstotliwość wymian zależy przede wszystkim od typu mechanizmu – właściciele samochodów z manualną skrzynią biegów muszą to robić trochę rzadziej od swoich kolegów, którzy wybrali automat.
Manualna skrzynia biegów
W ręcznej skrzyni biegów olej należy wymieniać po przejechaniu maksymalnie 70 tysięcy kilometrów. Lepiej jednak tak długo nie czekać, bo mimo większej niż w przypadku automatów wytrzymałości, skrzynie te nie są niezniszczalne. A jazda na zużytym oleju ich żywotności na pewno nie przedłuży.
Większość producentów zaleca użycie oleju przekładniowego o oznaczeniu GL4, GL5 lub ATF. Przed wyborem konkretnego produktu warto jednak to dokładnie sprawdzić, bo niektóre mechanizmy są dostosowane do pracy z olejem silnikowym. Gdzie szukać takich informacji? W pierwszej kolejności powinniśmy zajrzeć do książki serwisowej, a jeśli tam ich nie znajdziemy – zapytajmy w autoryzowanym warsztacie.
By wymiana oleju w skrzyni biegów przyniosła oczekiwany skutek, musimy także oczyścić znajdujący się zwykle przy zaworze upustowym magnes. To na nim zbierają się opiłki, powstające wskutek tarcia o siebie kół zębatych, a ich obecność pogarsza właściwości oleju.
Wymiana oleju w automacie
Szczególną wagę do regularnych wymian oleju powinni przyłożyć kierowcy korzystający z automatycznej skrzyni biegów. Skomplikowana budowa tego mechanizmu nie pozwala na wymianę całego oleju, więc zawsze korzystamy z odrobiny starego. Pierwszy raz olej w automacie należy wymienić po przejechaniu 60 tysięcy kilometrów, ale na kolejną wymianę musimy zdecydować się, kiedy na liczniku przybędzie następnych 40 tysięcy.
Właściciele samochodów z automatem najlepiej zrobią powierzając wymianę oleju sprawdzonemu serwisowi. Do oceny stanu technicznego skrzyni doświadczonemu mechanikowi wystarczy obejrzenie starego oleju – w ten sposób można szybko zdiagnozować ewentualne usterki i uniknąć drogich, poważnych napraw.
Fot. teamtotal.pl
Autor zewnętrzny