Prawidłowa pozycja za kierownicą

Opublikowano: 2012-10-31
Pamiętaj o prawidłowej pozycji za kierownicą.
Odpowiednia pozycja za kierownicą korzystnie wpływa na komfort i styl jazdy. Pomaga też na szybką i skuteczną reakcję w nagłej sytuacji na drodze.

Wielu kierowców, niestety, nie potrafi przyjąć prawidłowej pozycji za kierownicą. Odpowiednia pozycja na początku może wydać się niewygodna. Po pewnym czasie docenimy jednak jej zalety, tj. szybsze i skuteczne reagowanie w trudnej sytuacji na drodze. Wygodna pozycja pozwala też na komfortową podróż przez wiele godzin.

Jak należy usiąść?
Fotel nie powinien znaleźć się zbyt daleko od kierownicy, oparcie nie powinno być zbyt mocno pochylone do tyłu, a kierownica nie może stanowić punktu podparcia. Kierowca może podczas hamowania, „wyjechać” z fotela.  Odchylenie pleców do tyłu daje tylko chwilowe i pozorne wrażenie komfortu. Odległość fotela od kierownicy powinna być ustawiona tak, by nie utrudniała prowadzenia samochodu. Prawidłowe ustawienie oparcia fotela powinno zapewniać możliwość położenia nadgarstków wyprostowanych rąk na kole kierownicy (na godzinie 12:00) bez odrywania pleców od oparcia. Odpowiednia odległość od kierownicy (ok. 35 cm) oraz prawidłowe ułożenie rąk zapewnia skuteczne działanie poduszki powietrznej.

Powierzchnie stawowe naszego kręgosłupa są tak ukształtowane, że najlepiej pracują w pozycji pionowej. Odchylenie od pionu zwiększa ucisk na korzenie nerwowe, co prowadzi do szybszego zmęczenia mięśni. Oparcie naszego fotela powinno przylegać do pleców na całej długości. Ważne jest też ustawienie zagłówka, którego szczyt powinien znajdować się na wysokości potylicy, nieco poniżej wierzchołka głowy. Głowa powinna przylegać do zagłówka.

Jednocześnie powinniśmy zachować odpowiednią odległość od pedałów, co pomaga zwiększyć skuteczność i precyzję w czasie jazdy. Zapewnia to też optymalne działanie pasów bezpieczeństwa i poduszki powietrznej. Po wciśnięciu hamulca, noga nie powinna pozostać całkowicie zgięta, bowiem przeszkodzi to w optymalnym wykorzystaniu naszych możliwości. Fotel jednak nie powinien być odsunięty zbyt daleko, tak, by noga była całkowicie wyprostowana, ciężko będzie nam wówczas utrzymać pedał przy podłodze. Pamiętajmy też, że bez solidnego podparcia pleców utrzymanie dużego nacisku na pedał hamulca jest niemożliwe. Po wciśnięciu sprzęgła, lewa noga powinna zostać lekko zgięta w kolanie. W razie zderzenia czołowego, nieco zgięte nogi pozwolą na uniknięcie poważnych urazów. Przy wyprostowanych nogach, uszkodzenie kości i stawów kolanowych i biodrowych jest niemal pewne.

Co z rękami?
Dla szybkości reakcji duże znaczenie ma też ułożenie rąk na kierownicy. Kurczowe trzymanie kierownicy i przeniesienie ciężaru tułowia na ręce, utrudnia nie tylko swobodę ruchów, ale też szybkość reakcji. Lewa ręka powinna znajdować się na kierownicy między godziną 9 a 10, a prawa między 2 a 3. Nie chwytajmy kierownicy poniżej osi poziomej, ani też po przekątnej. Nieprawidłowe trzymanie kierownicy może osłabić czas reakcji lub też możemy stracić panowanie nad pojazdem w nieprzewidzianej sytuacji.

Gdy już ustawimy prawidłową pozycję w fotelu, pamiętajmy o ustawieniu lusterek. We wstecznym lusterku powinniśmy widzieć całą tylną szybę pojazdu. Boczne lusterka ustawmy tak, aby widzieć w nich boczny pas ruchu i granicę naszego samochodu. Ważne jest, by jak najbardziej ograniczyć zakres tzw. „martwego pola”, czyli miejsca, które zaczyna się mniej więcej w połowie naszego pojazdu. Na koniec nie zapomnijmy o zapięciu pasów. Pas powinien ciasno przylegać do naszego ciała, a jego górna część powinna znaleźć się pomiędzy szyją a ramieniem. Po zapięciu pas powinien przebiegać dokładnie przez środek naszego ramienia. Pozbądźmy się też wszelkich elementów garderoby, które krępowałyby nasze ruchy.

Sandra Wróbel
(sandra.wrobel@dlalejdis.pl)

Fot. sxc.hu





 

Polecane
Facebook
 
COUNT:13