Zimowe opony – prawdy i mity

Opublikowano: 2015-01-28
Prawdy i mity o zimowych oponach.
Kiedy zbliża się zima, a temperatura zaczyna gwałtownie spadać i zbliżać się do zera lub poniżej tej wartości, kierowcy stają przed decyzją, czy wymieniać opony na zimowe.

Zadają sobie pytania czy uniwersalne ogumienie spełni swoje funkcje, a może wystarczą opony z lata? Wśród kierowców krąży wiele opinii, są wśród nich zarówno mity, jak i fakty.

Bezpieczeństwo jest podstawowym czynnikiem, który skłania kierowców do wymiany opon na odpowiadające konkretnej porze roku. Kierowcy zastanawiają się jakie opony są najwłaściwsze . Tym bardziej, że rynek dysponuje ogumieniem sezonowym i całorocznym. Dodatkowo zastanawiając się nad zakupem opon często biorą pod uwagę zasobność swojego portfela. Zakup ogumienia stanowi spory wydatek w budżecie kierowców. Niektórzy decydują się na wybór opon droższych – markowych, są i tacy, którzy kupują używane lub tańsze modele.

Dobór odpowiednich opon jest podstawową przesłanka komfortu jazdy i bezpieczeństwa na drodze.

Wymieniać czy nie wymieniać ? – oto jest pytanie!
Kierowcy często zastanawiają się nad zasadnością wymiany opon z letnich na zimowe. Wszyscy specjaliści w dziedzinie, także ci pracujący na stacji kontroli pojazdów Auto Wimar - www.auto-wimar.pl/pl/serwis zalecają wymianę opon na zimowe.

Wymianę opon na zimowe nie uzależnia kalendarzowa pora roku. A przynajmniej nie powinna. O takiej konieczności decyduje temperatura. Jeśli spadnie ona poniżej 7 stopni Celsjusza, należy wymienić opony na zimowe. Takie zalecenia dają specjaliści w branży, między innymi diagności z serwisu skody w Warszawie.

Podstawowym czynnikiem przemawiającym za wymianą jest to, iż mieszanka letnia stosowana w ogumieniu letnim jest mniej efektywna w obniżonej temperaturze od tej, stosowanej w oponach zimowych. Ogumienie zimowe zostało tak skonstruowane, aby optymalnie zachowywać się w niskich temperaturach, charakterystycznych dla sezonu jesienno-zimowego. Zakładając opony zimowe zwiększa się zatem, poprzez lepszą przyczepność do nawierzchni, bezpieczeństwo jazdy oraz jej komfort, odczuwalny w kabinie samochodu.

Zużycie – czynnik decydujący o wymianie
Bywa i tak, że o wymianie opon decyduje stopień ich zużycia. Jeśli bieżnik opony jest starty - w przypadku opon zimowych jego stan oscyluje w okolicach 4 mm, a letnich na granicy 3 mm, czas na zmianę ogumienia na nowe. Dlaczego? Przy trudnych warunkach drogowych, kiedy za nawierzchni zalegać będzie woda, błoto lub śnieg, starta i pozbawiona bieżnika opona nie będzie w stanie odprowadzać wody w prawidłowy sposób. O dobrym odprowadzaniu zanieczyszczeń typu woda lub błoto decyduje bowiem odpowiednia głębokość rowków, czyli bieżnika. Zatem przy wysokim zużyciu jej efektywność będzie znacznie bardziej obniżona.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wartość graniczna głębokości rowków bieżnika to 1,6 mm. Należy jednak pamiętać, że będące w takim stanie opony nie zapewnią już odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pasażerom pojazdu będącego w ruchu.

Czy wymieniać opony? – zdecydowanie tak!
Tak jak konkretna data czy pora roku nie jest jedynym czynnikiem decydującym o konieczności wymiany opon, tak też ich wiek nie jest podstawową przesłanką skłaniającą do tej czynności. Należy systematycznie sprawdzać stan zużycia bieżnika opon oraz kondycję gumy. Możliwe są bowiem rożnego rodzaju uszkodzenia, w tym mechaniczne. Decyduje o tym również starzenie się gumy, której właściwości po latach użytkowania gwałtownie maleją. Jeśli mamy najmniejsze wątpliwości warto pytać specjalistów w autoryzowanym serwisie skody w Warszawie.

Istnieje jeden wyjątek nakazujący bezwzględną wymianę ogumienia na nowe – gdy używane w pojeździe opony mają 10 lat. Podyktowane jest to względami bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy. Tylko sprawne, posiadające odpowiedniej grubości bieżnik opony są w stanie skutecznie amortyzować nierówności na drodze oraz zapewnić kierowcy i jego pasażerom bezpieczeństwo podczas jazdy.

Nie bez znaczenia jest także ciśnienie w oponach – a to można sprawdzić na każdej stacji diagnostycznej np. stacji kontroli pojazdów Auto Wimar, które powinno odpowiadać zaleceniom producenta ogumienia. Również ono może wpływać na stopień i szybkość zużycia opon. Zaleca się systematyczne sprawdzanie poziomu ciśnienia powietrza w ogumieniu. Mówi się przynajmniej o jednym do dwóch razy w miesiącu, szczególnie przed podróżą na dłuższych do pokonania trasach. Pomiary takie można wykonać samodzielnie na stacjach benzynowych przy użyciu manometru lub w wyspecjalizowanych punktach serwisowych.

Odpowiedni wybór ma znaczenie
Współczesny rynek proponuje kierowcom różne rodzaje opon. Są wśród nich opony całosezonowe, które użytkować można przez cały rok i wykonane są ze specjalnej mieszanki gum, zapewniającej optymalne ich działanie, niezależne od pory roku i temperatury oraz warunków pogodowych. Poprzez dużą ilość nacięć bieżnika, tzw. lameli, zapewniają one lepszą przyczepność pojazdu do nawierzchni niż na przykład opony letnie,  jednak nie osiągają takich parametrów jak wyspecjalizowane i przeznaczone do konkretnej pory roku opony.

Opony zimowe natomiast, wyprodukowane z odpowiedniej do niskich temperatur mieszanki gumowej, posiadają odpowiednią, zaprojektowaną do trudnych warunków pogodowych budowę i kształt. Wszystko z myślą o tym, by zapewnić użytkownikowi maksymalny poziom bezpieczeństwa na drodze, dobrą przyczepność, wysokie parametry przy hamowaniu i skręcaniu w trudnych warunkach pogodowych, a także doskonały komfort jazdy.

Wybierając opony, kierowca powinien dostosować ich rodzaj do warunków, w jakich będą użytkowane. Warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób ogumienie będzie wykorzystywane – czy do krótkich miejskich jazd, czy na długich wielokilometrowych trasach. Także warunki klimatyczne mają tu ogromne znaczenie.

Warto wiedzieć, że opony sezonowe polecane są wszystkim kierowcom, bez względu na reprezentowany styl jazdy, a ogumienie całoroczne dla kierowców miejskich i preferujących łagodny styl prowadzenia samochodu.

Ponadto, zgodnie z zaleceniami producentów, należy być niezwykle uważnym przy prowadzeniu samochodu na fabrycznie nowych oponach, na których mogą widnieć pozostałości środków i substancji fabrycznych. Dopiero po przejechaniu około 300 km i starciu pierwszej, wierzchniej warstwy, opony takie uzyskują swoją pełną wartość użytkową. Więcej opinii można zasięgnąć u specjalistów ze stacji kontroli pojazdów Auto Wimar  http://www.auto-wimar.pl/pl.

Fot. auto-wimar.pl
Autor zewnętrzny



Dodaj swój komentarz:

Imię:

Komentarz:

 


Komentarze:




 

Polecane
Facebook
 
COUNT:29